Poldark: Ross Poldark - Návrat domů

Autor: Winston Graham
Originální název: Ross Poldark
Počet stran: 464
Nakladatelství: Baronet


Poslední dobou jsem si zamilovala historické romány, hlavně tedy ty reálné například o Richardovi III. nebo o královně Victorii. Hlavním důvodem jsou historické seriály, které můžu sledovat pořád. Mezi obě varianty zábavy patří právě i Poldark.
Už je to dlouho, co jsem poprvé o sérii Poldark slyšela od Irenky z Knihánkova a i v tu dobu mě zaujala, ale postupem času se z mé paměti ztratila a vrátila se tam právě teď. Když jsem dostala nabídku od Megaknih (tím bych jim chtěla strašně moc poděkovat za takovou možnost a to zejména Hance a Lence, které na mne byly strašně moc hodné), abych si jednu knihu vybrala v rámci spolupráce, neváhala jsem, nebo vlastně váhala ještě mezi Cizinkou od Diany Gabaldon, ale nakonec jsem přeci jenom sáhla po knize z nakladatelství Baronet. A udělala jsem dobře. Každopádně nebudu lhát, jakožto knihomol, který rád nakupuje knihy, se mnou Cizinka také v srpnu odešla domů.
Poldark: Ross Poldark - Návrat domů vypraví příběh o muži, který se vrací roku 1783 z americké války. Jakmile vstoupí na svou rodnou půdu, začne zjišťovat události, které se za jeho nepřítomnosti udály, a o kterých bohužel neměl nejmenší tušení. První z nich a vlastně ta úplně nejdůležitější je, že Rossovi zemřel otec Joshua, a že celý jeho majetek spolu s rozlehlými avšak zchátralými pozemky připadlo jeho jedinému synovi Rossovi. Druhou nečekanou událostí byla Elizabeth. Ta Elizabeth, kterou Ross před svým nucených odjezdem moc miloval. Teď se dozvídá, že si celou dobu všichni včetně ní mysleli, že je dávno po smrti, a proto se Elizabeth ze své vlastní vůle sblížila s Rossovým bratrancem Francisem, kterému před zraky ostatních nešlo o nic víc, než o peníze. Pro Rosse obě skutečnosti znamenaly pohromu, ale dobře věděl, že je nijak nemůže změnit ani ovlivnit. Jediné co teď zrovna chce a potřebuje, je vyrovnat se s tím, co se stalo a zvelebit zašlý dům a pozemky. Jednoho dne se vydává na trh, kde narazí na dítě, vlastně mladou slečnu okolo třinácti let, která se mu svěří se svojí situací, kdy ji doma otec bije a ona musí dělat všechnu těžkou práci. Ross má velmi dobré srdce, a tak děvčátku jménem Demelza nabídne pomocnou ruku, ubytování u něj doma a práci služebné, kterou ona bez zaváhání přijímá. Ross Demelzu vychovává a čím déle ji zná, tím více se mezi nimi prohlubuje pouto. Ale jaké to je? Je to přátelství anebo možná i něco víc, něco velmi podobného lásce, co by Rossovi ukázalo, že Elizabeth není jediná žena, kterou by mohl milovat?
Autorem této knihy je anglický spisovatel Winston Graham, který se narodil roku 1908 a zemřel roku 2003. Během svého dlouhého a požehnaného života napsal více než čtyřicet knih. Z toho právě dvanáct patří příběhu Rosse. Byl dokonce členem Královské literární společnosti a roku 1983 mu byl udělen Řád britského impéria. Podle jeho děl bylo natočen film, ale také několik zpracování seriálů o rodinné sáze Poldark. Ten první byl natočen již v roce 1975 a ten novější dva roky zpátky roku 2015 s Aidanem Turnerem v hlavní roli.
Jak už jsem psala tato kniha má celkem dvanáct dílů, což když jsem zjistila, mě malinko odradilo se do toho pustit, protože jsem si nebyla jistá, že bych třeba do budoucna mohla vydržet číst a hlavně čekat na další díly. Ale po dočtení jsem toho malého strašáčka v mé hlavě rychle zahnala, protože kniha byla naprosto dokonalá a rozhodně se zařadila mezi mé úplně nejoblíbenější. 
Teď přichází na řadu vám povědět, proč je tato kniha u mě tak opěvovaná a vychvalovaná a doufám, že ještě hodně dlouho bude. Prvním důvodem jsou rozhodně postavy. Dlouho jsem se nesetkala s postavou, která ani podle popisu ani podle hereckého obsazení neoplývá krásou. Samozřejmě neříkám, že je Ross ošklivý, ale prostě a jednoduše není to můj typ a kdybych ho potkala na ulici, hned bych ho zavrhla. Chyba. Ross je člověk s obrovským charismatem. Je neskutečně hodný, pracovitý a pomáhá tam, kde by jiní radši utekli. Ačkoliv nemá moc peněz i tak rozdává chudším než je on sám. A co je hlavní, vůbec nehledí na to, do jaké společenské skupiny se narodil. Nezajímá ho, že by se vůbec s chudšími neměl vybavovat, natož jim pomáhat, ale jemu je všechno tohle jedno a pokračuje dál v tom, co dělá Rosse Rossem. A to co dělá Rosse více přitažlivého, alespoň pro mě.


„Všichni lidé přicházejí na svět stejným způsobem a jediná privilegia jsou ta, která si sami vymysleli.

Druhou věcí je styl autorova psaní. Jelikož byl v originále vydán již roku 1945, mysleli byste si, že jazyk nebude nijak zvlášť snadno čtivý. Omyl. Pravdou ale je, že je možná lehce popisný, což mě jako milovnici Jane Austen a Charlotte Brönte vlastně vůbec nevadilo, možná bych snesla i trochu víc popisu hlavně třeba u vedlejších postav jako třeba Verity nebo Elizabeth. Myslím si, že právě ten popis je takový stěžejní, že ta kniha právě o tom popisu je. Samozřejmě je o vztazích, ale ještě víc je podle mého názoru o životě venkovanů a o rozdílech mezi chudými a bohatými.
Když jsem u toho stylu psaní. Rozhodně musím autora pochválit za vybrané téma. Jelikož mi přijde, že v roce, kdy skončila válka, mnoho autorů inklinovalo právě k tématům, která třeba sami při již zmiňované válce zažili. Ale ne. Winston Graham zkusil něco odlišného, za což má moji velkou poklonu. 


Pomalu ale jistě se dostáváme na konec článku a zároveň na konec knihy. Nikoho asi nepřekvapí, že je zde otevřený konec, ale samozřejmě by to někdo mohl brát i jako uzavřenou knihu. Každopádně já musím pochválit nakladatelství Baronet, protože u této knihy projevili skvělý management, jelikož na konci je první kapitola z dalšího dílu, který se jmenuje Demelza - Dáma z chatrče. Tohle je právě něco, co mi přijde jako skvělá záminka, jak nalákat čtenáře na další díl.
Poslední věcí, kterou už jsem vlastně tak trochu nakousla je samotný seriál. Já jsem se rozhodla, že budu postupovat seriálem vždy dál tak, jak to vychází na knihu. První díl knihy vychází na první čtyři epizody seriálu. A co se týče nějakého porovnávání. Samozřejmě seriál na knihu nemá, ale je také velmi skvělý, takže pokud vás baví trocha historie, lásky a koukáte na seriály, nezapomeňte si ho pustit.
Tak a jsme na konci, což mě hodně mrzí, jelikož o této knize bych mohla psát a mluvit hodiny a hodiny, ale nějak to přežiju. Já doufám, že jsem vás alespoň maličko na Poldarka nalákala, protože opravdu za to moc stojí. Dejte mi prosím vědět do komentářů, pokud jste četli a jestli náhodou nevíte o nějakém skvělém historickém románu. Za všechny komentáře a tipy budu moc vděčná. Pokud se vám tohle povídání líbilo a ještě neodebíráte, tak doufám, že tlačítko "odebírat" stisknete a já zase jednou budu skákat radostí. 
Ještě jednou děkuji Megaknihám a recenzní výtisk. 



S láskou 
Evelin Monde

Komentáře

  1. Moc hezky napsaná recenze :) Tuto knihu si všichni chválí, tak bych se do ní měla také pustit :) Nalákala jsi mě :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji :) Jsem ráda, když někoho alespoň touto formou můžu upozornit a nalákat na skvělé knihy.
      Evelin Monde

      Vymazat

Okomentovat