Strážce ztracených měst

Autor: Shannon Messenger
Originální název: Keeper of the Lost Cities
Počet stran: 400
Nakladatelství: Ocelot


Když mi nabídka spolupráce přišla, myslela jsem si, že ji odmítnu. Tento žánr nečtu, a ani mě nijak zvlášť nezajímalo téma. Ale nakonec jsem si řekla, proč nezkusit něco úplně nového, proč nevykročit ze své komfortní zóny.
Nejdříve vám povím, o čem kniha je. Hlavní hrdinkou je dvanáctiletá Sofie, která od svých pěti let slyší myšlenky ostatních lidí. Jednoho dne narazí na Fitze, který má stejný dar a zavede ji k sobě domů. Do úplně jiného světa, kde místo lidí, žijí elfové.
Jak už jsem řekla Middle Grade Fantasy není žánr, který bych četla, abych byla upřímná ještě před měsícem jsem se chtěla pouštět pouze do náročnějších knih, ale tato mě po dočtení hodně ohromila.
Hned ze začátku čtení jsem pochopila, že autorka má dar skvěle psát, tak snadno jsem se nezačetla hodně dlouho a hlavně tempo, jakým jsem četla bylo hooodně rychlé, teda na mě. Knihu, která má čtyři sta stran jsem přečetla za dva dny, což na mě je skvělý výkon. Už jenom to svědčí o tom, jak se mi kniha líbila.
Co se týče nové ho světa, do kterého se dostáváme, tak měl hlavu a patu. Autorka dokázala vykreslit i ty nejmenší detaily. Celá představa toho, že elfové zachránili zvířata jako třeba mamuty nebo dinosaury, jelikož je lidé vyhubili, byla perfektní a přišlo mi, že se autorka snaží zamýšlet nad problémem, který přetrvává i dodnes. Lidé zabíjejí zvířata, jsou plní násilí a zloby a často ubližují, a to je přesně to, co v knize bylo kritizováno.
Těchto narážek bylo mnoho, což dávalo příběhu nějakou vyšší hodnotu a upřímně na to, že kniha je primárně psaná pro děti okolo třinácti let, tak si myslím, že ji mohou číst mnohem straší a najdou si v ní to svoje.
Mám samozřejmě i pár negativ, a to hlavně k hlavní hrdince. Sophie mi byla vcelku sympatická a neměla jsem s ní žádný velký problém. Ale neseděl mi moc její věk. Já chápu, že děti, kterým je dvanáct a mají jít na vysokou školu v tak nízkém věku, opravdu jsou, ale není to něco, co bych uznávala nebo, co bych klidně podporovala a nevím celkově v mnoha případech mi Sophie přišla hodně naivní a pořád taková dětská, což se dá chápat, jenže prostě mi k sobě ta inteligence a dětinskost moc nešla.
Druhý problém jsem měla se jmény, protože těch postav tam je docela dost a některé se tam jen mihnou a vy ani nepostřehnete, kdo to pořádně je, a pak najednou je ten v další příběhu vyobrazován jako někdo důležitý a já v tu vlastně moc nevěděla, kdo to byl. Ale je možné, že to byl jenom můj problém a moje chyba, že jsem se na to tolik nesoustředila.
Ještě možná mi trochu vadilo, že Sophie se pořád něco dělo, ale na druhou stranu chápu, že jinak by ta kniha moc o ničem nebyla.
Co mě ale docela překvapilo byl fakt, že v celé knize nebyla žádná romantika a mně to ani trochu nevadilo. Celkově spíš šlo o přátelství, a to hlavně s kluky. Upřímně si myslím, že v dalších dílech, kdy Sophie bude postupně dospívat, se určitě objeví milostný trojúhelník, možná i čtyřúhelník, což sice moc nemusím, ale je pravda, že všechny její kamarády jsem si oblíbila naprosto stejně a nemám ani já svého oblíbence.
Jak už jsem naznačila, kniha není samostatná a v době, kdy já píšu tento článek je přesně devět dalších dílů, což je opravdu hodně, ale pokud jsou všechny takhle skvělé, tak si je chci všechny přečíst, a to hned teď. 😅
Taky bych chtěla ocenit vzhled a zpracování knihy. Pro nakladatelství Ocelot je to již třetí kniha, kterou vydali a myslím si, že zatím je to ta nejlepší a hlavně, že na těch knihách je opravdu vidět nějaký posun, hlavně po grafické stránce. Těch chyb tam bylo podle mě velice málo a nejdůležitější pro mě bylo dělení odstavců, které konečně má smysl a není jen tak náhodně udělané.
Knize jsem nakonec dala čtyři a tři čtvrtě hvězdičky, a to jenom proto, že si chci něco nechat na další díly, protože věřím, že tahle série bude ještě lepší a doufám, že si najde svůj úspěch i v Česku, jelikož v zahraničí ji miluje mnoho lidí.
Na závěr chci moc poděkovat Megaknihám za poskytnutí knihy (odkaz ZDE) na recenzi a apelovat na nakladatelství Ocelot, protože nutně potřebuji další díl a to, co nejdříve.





S láskou 
Evelin Monde

Komentáře

  1. Strážce jsem viděla snad úplně u všech :D Já tedy nabídku odmítla, necítila jsem se na middle grade, ale vypadá to dobře. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Tahle kniha je tak chválená a vypadá tak super! Asi neodolám! :-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat