Napětí

Autor: Naomi Alderman
Originální název: The Power
Počet stran: 368
Nakladatelství: Argo




Napětí. Kniha, na kterou jsem se neskutečně těšila. Tolik lidí ji doporučovalo a přirovnávalo k Příběhu služebnice od Margaret Atwood. Jenže u mě se tato kniha s takovými ovacemi nesetkala. U mě to bylo spíše jedno velké zklamání. Ale proč?
Téma knihy je vcelku dost originální a ještě jsem se s ním nesetkala. Vykresluje totiž svět, který je naprosto odlišný od toho našeho. Ukazuje nám, jaký by byl, když hlavními představiteli státu by nebyli muži, nýbrž opačné pohlaví. Svět, v němž zavládne matriarchát. A to hlavně díky nové "schopnosti", která se u žen projevuje. Z jejich rukou se staly vodiče elektrického napětí.
Tak skvělé ohlasy u knihy jsem už dlouho nečetla, a tak jsem se i já do Napětí pustila. Byla jsem zvědavá, jak autorka příběh uchopí a vytvoří něco zcela nového a podle jejích představ. Už po prvních stranách jsem ale byla v rozpacích. Nechápala jsem důvod emailových konverzací, které se zde objevily. Nevím, jestli jsou pravé, nebo jen vymyšlené a nahodile vložené, protože na jejich význam jsem prostě nepřišla. 
Upřímně mě velice překvapilo, jak po pár měsících, kdy z počátku dívky později ženy objevily svou moc, se musely zavírat školy a všechny prostory společné pro obě pohlaví. Nemyslím si totiž, že by to takto v reálném životě probíhalo, že by najednou muži byli nevítanými společníky, a ženy pro ně byly tak moc nebezpečné. Vůbec nechápu důvod, proč by jim vlastně měli ubližovat. Proč by se jich měli bát.
Co se týče stylu psaní, nelíbily se mi použité časy. Zajímalo by mě, jestli vážně už v překladu byly v jednom odstavci použity dva odlišné a hlavně úplně zbytečné, bez jakéhokoliv smyslu. Celkově jsem se hodně ztrácela a nemohla se začíst, proto jsem knihu četla taky více než čtrnáct dní. Na mě byl příběh moc rychlý, strašně přeskakoval z události na událost a to působilo hodně zmatečně.
Je něco jiného číst knihu, od které sprostá slova čekáte jako například King od T. M. Frazier a něco jiného kniha, ve které se to naprosto nehodí. A přesně tohle byl ten druhý případ. Pár chybiček se taky našlo jako třeba dvě stejná slova za sebou, ale upřímně, v jaké knize nenajdete ani jednu?
Po grafické stránce je velmi dobře zpracována. Dokonce obsahuje i mnoho obrázků, které by měly příběh dotvářet a ukazovat vykopávky, které dokazují, že ženy měly tuto moc i v minulosti, ale upřímně většina mi přišla naprosto zbytečná a divná. 
Co bych tak mohla říct na závěr? Téma velmi zajímavé, ale zpracování hodně pokulhávalo. Ten "Boom" okolo této knihy vážně nechápu, ale pravda je, že po zjišťování názorů lidí, kteří nejsou až tak moc mediálně známí, jsem zjistila, že moje negativní hodnocení není zdaleka jediné. Rozhodně bych knihu nikdy neřadila k novodobým klasikám, jak někdo na zadní straně přebalu napsal.
Příběh služebnice mám velmi ráda, ale vůbec mi nepřišlo, že by s touto knihou měl něco společného, nebo že by byl podobný. Samozřejmě nemůžu soudit stoprocentně, jelikož jsem viděla pouze seriál, ale nemyslím si, že by se nějak enormně měl lišit.
Do čtení jsem se musela hodně nutit, ale závěr byl o něco málo lepší, ale to vážně nevykompenzuje zbytek knihy. Za mě jedno velké zklamání.
Ještě bych chtěla moc poděkovat Megaknihám za poskytnutí této knihy na recenzi. Odkaz na knihu zde: Napětí
Otázka na vás. Četli jste Napětí? Líbilo se vám nebo taky zastáváte jiný názor než ostatní?

S láskou 

Evelin Monde




Komentáře

  1. Upřímně na knihu si dělám zálusk, Argo mě snad nikdy nezklamalo! Ale teď jsem taková nahlodaná... Nevím, jestli mi sednou ty podivnosti, co ve svém článku popisuješ... Ale přeci jen. Za zkoušku nic nedám... A už vůbec nic, když si knihu půjčím v knihovně! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, přeci jenom každý máme jiný styl, který nám sedne. :)
      Evelin Monde

      Vymazat
  2. Tak po této recenzi jsem opravdu nerozhodná, jestli do knihy jít nebo ji přece jen zkusit, jak bude působit na mě. Každopádně zmiňované věci by vadily i mně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Můžeš to zkusit. Vážně znám mnoho lidí, kterým se líbila, ale bohužel k nim nepatřím. :(

      Evelin Monde

      Vymazat

Okomentovat