King

Autor: T. M. Frazier
Originální název: King
Počet stran: 264
Nakladatelství: Ocelot



King je první knihou nového nakladatelství Ocelot, které vzniklo teprve v předešlém roce. Měl by se řadit mezi erotické thrillery, ale jak si v následujících řádcích přečtete, ze začátku jsem si nemyslela, že tyto dva žánry hrají důležitou roli. 
Příběh vypráví o Doe, která ztratila paměť a nepamatuje si ani svoje vlastní jméno a o právě propuštěném vězni Kingovi, který se na přivítacím večírku s krásnou Doe seznámí. Spoilerem určitě není, že tito dva hlavní hrdinové se postupem času dají tak nějak dohromady, jenže Doe chce zjistit, kdo vlastně je. A i King má ve skříni pár strašáků, které je nutno odstranit.

Jako první mě zaujala obálka, která oproti té zahraniční je opravdu krásná a naprosto k tématu sedí. Ta originální působí spíše z prostředí nějakého starověkého Říma, kde hlavní pointou budou gladiátoři, takže tohle se rozhodně povedlo. Mám ale i pár výtek. Hlavní, co mě při otevření knihy překvapilo, byly zvolené okraje. Nevím, jestli se nakladatelství snažilo text co nejvíce zahustit nebo pouze odlišit, ale pro mě to bylo velice obtížně čtivé. Samozřejmě se na to dá i zvyknout. Dokonce i v jedné části knihy přesahovalo číslo strany do textu. Můj druhý veliký problém byl s odstavci. Troufám si říct, že odstavce dělat umím a rozumím jim, ale v téhle knize byly odstavce pánem knihy. Byly nesmyslně udělané, někdy přebývaly, ale pak třeba v přímé řeči naopak chyběly. Právě v ní jsem se často ztrácela a chvíli mi trvalo, než jsem pochopila, kdo co právě řekl.


„Věci ne vždycky začínají tak, jak chceme. Důležitější je, jak skončí.

U hodně lidí jsem slyšela, že jim vadily vulgarismy a celkově nespisovný jazyk. Musím přiznat, že mě to na začátku sice lehce vyděsilo, ale postupně jsem si na to zvykla tak, že jsem žádný rozdíl mezi touto a jakoukoliv jinou knihou nepociťovala. Vadilo mi to pouze v momentě, kdy King ukázal nějakou svou ukrytou romantickou stránku a v následující větě zaznělo, že Doe "ošoustá". Právě v těchto částech by se hodily lehce zvukomalebnější výrazy. Co se týče stylu psaní, přišlo mi, že překladatelka hodně používala ta stejná slova v jednom odstavci a také spojku „a“ v situacích, kdy to bylo zbytečné. O aplikaci kurzívy radši ani nemluvě.


Teď na vás moje recenze musí působit hrozně negativně, ale nebojte se, ono se to obrátí k lepšímu. Co se týče příběhu samotného, pár nedokonalostí se našlo, například klišoidní scény, které jste zažili ve spoustě jiných knih. Také mi přišlo, že zde byly časové nesrovnalosti, hlavně ve vzpomínkách. Můžu se plést, ale v patnácti letech je člověk ještě dítě, a ne že bez sebemenšího zaváhání někomu prostřelí hlavu. To stejné platí i u odhalení, kdo Doe ve skutečnosti je. 
Poslední taková výtka je zařazení žánru. Erotika, ano, ale jen do určité míry a thriller? To je otázka. Po celkovém dočtení příběhu, ano, jen kvůli tomu, že konec thrillerové prvky obsahoval, jinak celá kniha  působí spíše jako drama.

„Každý spor má dvě strany. Dva způsoby, jak se mýlit. Dva způsoby, jak mít pravdu.
I když je negativ spousta, jsou to pouze drobnosti. Čtivost a poutavost příběhu knihu pozvedly někam úplně jinam. Osudy postav mě chytly a nepustily do poslední strany, potřebovala jsem vědět, co se s nimi bude dít a pak přišel konec. Ten byl tak moc napínavý, že jsem myslela, že umřu, když jsem zjistila, že se nedozvím, co bylo dál, jelikož to bude až v druhém díle, který jen tak mimochodem nutně potřebuji. 
Líbilo se mi vykreslení Kinga, jakožto velkého tyrana, u kterého nakonec čtenář dospěje k jinému závěru a pochopí, co ho k jeho minulosti vedlo. Psychický vývoj Doe je kapitola sama o sobě, tato dívčina poznala něco, na co bude ještě dlouho vzpomínat a nejspíš už to také nikdy podruhé nezažije.
Jsme u konce. Obdivuji ty, kteří tuto recenzi četli od začátku až do konce, protože je neskutečně dlouhá. Zároveň chci podělovat Megaknihám (odkaz zde) za poskytnutí této knihy k recenzi, jelikož bez jejich nabídky by mě jen tak nezaujala a nikdy bych se k ní nedostala.

A na závěr. 
Četli jste Kinga? Erotický thriller nebo drama?



S láskou 
Evelin Monde

Komentáře